Terjemahan dari Kitab Limadha
Akhtartu Madhhab Ahlul-Bait AS karya Syeikh Muhammad Mar’i al-Amin
al-Antaki [Edisi Pertama, Cetakan Halab,
Syiria, 1402 H]
Selepas
kajian yang mendalam, kami dapati bahawa bilangan Syi'ah hari ini lebih
daripada seratus juta dan terus bertambah karena cahaya kebenarannya yang tak
mungkin padam atau dipadamkan. Dan jikalaulah mereka tidak menghadapi
pembunuhan, permusuhan daripada musuh-musuh mereka, serta berbagai-bagai
kezaliman dan tekanan sepanjang abad-abad yang lalu, niscaya bilangan mereka
hari ini sekurang-kurangnya seribu juta. Mereka berkembang di seluruh pelosok
dunia, timur dan barat, utara dan selatan.
Kebanyakan
mereka berada di dalam negara-negara Islam. Mereka menyebarkan dakwah Islam
menurut mazhab mereka. Mereka telah melakukan perkhidmatan yang besar di mana
orang-orang Islam bermegah dengan khidmat mereka. Buku-buku mereka melimpahi
dunia sehingga tidak terhitung banyaknya. Untuk tujuan ini lihatlah buku
al-Dahri'ah ila Tasanif al-Syi'ah karangan Syaikh Bazrak al-Tahrani. Dan ini
merupakan sebahagian kecil daripada senarai buku-buku tersebut.
Di kalangan
Syi'ah terdapat para ulama Islam, Fuqaha', Failasuf dan ahli-ahli fikir. Sultan-sultan,
menteri-menteri, sastrawan-sastrawan, penyair-penyair, penulis-penulis,
pakar-pakar ilmu bintang, matematik, falak, arsitek-arsitek, doktor-doktor,
ahli-ahli seni, dan lain-lain. Mereka memenuhi bumi Allah yang luas dengan ilmu
dan amal kebajikan mereka berdasarkan disiplin dan bidang mereka masing-masing.
Mereka mempunyai pusat-pusat pengajian tinggi, masjid-masjid yang besar yang
dipenuhi oleh orang-orang yang datang bersembahyang, baik di Timur mahupun di
Barat. Sebagai contoh Imam al-Akbar al-Sayyid Abu l-Hasan al-Musawi al-Asfahani
(RH) telah membina masjid-masjid dan madrasah-madrasah secara merata di
berbagai tempat di dunia. Begitu juga al-Imam al-Burujurdi (RH) telah mengantar
pendakwah-pendakwah ke seluruh dunia dan membina masjid-masjid di Amerika,
Jerman, London dan Paris.
Lalu adakah anda benar-benar mengenali Syi'ah wahai para pencaci dan pendengki? Apa yang mendukacitakan kami adalah ketika kami tidak dapati di dalam buku-buku sirah, dan sejarah di kalangan Ahlus Sunnah selain daripada cacian, malah pengkafiran terhadap Syi'ah secara terang-terangan. Kenapa? Sebabnya karena mereka (Syi'ah) adalah Musyrikin di mata waham dan prasangka tanpa hujjah mereka! Begitulah ditulis di dalam buku al-Sawa'iq am-Muhriqah (petir-petir yang membakar) oleh Ibn Hajr al-Haithami. Semoga Allah membakar penulisnya di akhirat kelak. Jika dikatakan kerana mereka tidak hadir sembahyang Juma'at dan jama'ah, ini adalah tuduhan yang besar. Adakah harus mengkafirkan muslim yang meninggalkan Juma'at dan jama'ah wahai Muslimun?
Lalu adakah anda benar-benar mengenali Syi'ah wahai para pencaci dan pendengki? Apa yang mendukacitakan kami adalah ketika kami tidak dapati di dalam buku-buku sirah, dan sejarah di kalangan Ahlus Sunnah selain daripada cacian, malah pengkafiran terhadap Syi'ah secara terang-terangan. Kenapa? Sebabnya karena mereka (Syi'ah) adalah Musyrikin di mata waham dan prasangka tanpa hujjah mereka! Begitulah ditulis di dalam buku al-Sawa'iq am-Muhriqah (petir-petir yang membakar) oleh Ibn Hajr al-Haithami. Semoga Allah membakar penulisnya di akhirat kelak. Jika dikatakan kerana mereka tidak hadir sembahyang Juma'at dan jama'ah, ini adalah tuduhan yang besar. Adakah harus mengkafirkan muslim yang meninggalkan Juma'at dan jama'ah wahai Muslimun?
Sebab-sebab
yang mendorong kami berpegang kepada mazhab Ahlu l-Bait AS.
[1] Aku fikir beramal dengan mazhab Ahlu l-Bait AS diberi
ganjaran yang sewajarnya di samping mendapat kebersihan jiwa tanpa sebarang
syak dan waham. Terelebih lagi ramai di kalangan ulama Ahlus Sunnah yang
terdahulu dan sekarang telah memberi fatwa-fatwa mereka tentang keharusan
berpegang kepada mazhab Syi'ah Ja'fariyyah seperti sahabat kami Syaikh
al-Akbar, Syaikh Mahmud Syaltut. Dia telah mengeluarkan fatwanya yang disiarkan
pada tahun 1959M, di majalah Risalatu l-Islam yang diterbitkan
oleh Darul al-Taqrib baina l-Madhahib al-Islamiyyah atau
Lembaga Pendekatan antara Mazhab-mazhab dalam Islam, yang berpusat di Kairo,
Mesir, nombor 3 tahun 11 halaman 227 sebagai berikut:
"Agama Islam tidak mewajibkan suatu mazhab tertentu atas siapapun di antara pengikutnya. Setiap muslim berhak sepenuhnya untuk mengikuti salah satu mazhab yang mana pun yang telah sampai kepadanya dengan cara yang benar dan menyakinkan. Dan hukum-hukum yang berlaku di dalamnya telah dicatat dengan teliti dan sempurna dalam kitab-kitab mazhab yang bersangkutan, yang memang dikhususkan untuknya. Begitu pula, setiap orang yang telah mengikuti salah satu di antara mazhab-mazhab itu , diperbolehkan pula untuk berpindah ke mazhab yang lain –yang manapun juga- dan dia tidak berdosa sedikitpun dalam perbuatannya itu....."
"Agama Islam tidak mewajibkan suatu mazhab tertentu atas siapapun di antara pengikutnya. Setiap muslim berhak sepenuhnya untuk mengikuti salah satu mazhab yang mana pun yang telah sampai kepadanya dengan cara yang benar dan menyakinkan. Dan hukum-hukum yang berlaku di dalamnya telah dicatat dengan teliti dan sempurna dalam kitab-kitab mazhab yang bersangkutan, yang memang dikhususkan untuknya. Begitu pula, setiap orang yang telah mengikuti salah satu di antara mazhab-mazhab itu , diperbolehkan pula untuk berpindah ke mazhab yang lain –yang manapun juga- dan dia tidak berdosa sedikitpun dalam perbuatannya itu....."
Kemudian dia
berkata lagi: "Sesungguhnya mazhab Ja'fariyyah yang dikenali dengan
sebutan mazhab Syi'ah Imamiyyah Ithna Asy'ariyah adalah satu mazhab yang setiap
orang boleh beribadah dengan berpegang kepada aturan-aturannya seperti jgua
mazhab-mazhab yang lain...."
"Kaum
Muslimin seharusnya paham dan mengerti tentang hal ini, dan berusaha melepaskan
diri dari kongkongan 'Asabiyyah (fanatik) –kelompok nashibi- dalam membela
sesuatu mazhab tertentu tanpa berasaskan kebenaran...."
[2] Dalil-dalil yang kuat dan hujjah-hujjah yang kukuh dan
terang seperti matahari di waktu siang tanpa dilindungi awan, telah menyakinkan
kami bahwa mazhab Ahlu l-Bait AS adalah mazhab yang benar yang telah diambil
oleh Syi'ah daripada para imam Ahlu l-Bait AS dan daripada datuk mereka
Rasulullah SAWAW dari Jibrail AS dari Allah SWT. Mereka tidak akan menukarkannya
dengan yang lain sehingga mereka berjumpa dengan Allah SWT.
[3] Wahyu telah diturunkan di rumah mereka dan Ahlul l-Bait,
mereka adalah pohon kenabian dan tempat lalu-lalangnya wahyu dan hidayah,
sehingga mereka para ahlul-bait lebih mengetahui dengan apa yang ada dalam
rumah daripada orang lain. Lantaran itu orang yang berfikiran waras tidak akan
meninggalkan dalil-dalil dari Ahlu l-Bait AS dengan mengambil dalil-dalil dari
orang-orang asing (di luar rumah).
[5] Banyak hadith-hadith yang sahih daripada Nabi SAWAW yang menunjukkan kebenaran Ahlu l-Bait AS di dalam buku-buku Ahlus Sunnah dan Syi'ah. Sila lihat buku kami Syi'ah Wa Hujjahtu-hum al-Tasyayyu' (Syi'ah dan hujah mereka tentang Tasyayyu') dan juga buku al-Muruja'at (Dialog Sunnah - Syi'ah) khususnya dialog keempat. Tentu hal demikian akan memuaskan hati Anda jika anda orang yang insaf dan waras. Jiika tidak, keuzuran Anda adalah disebabkan kejahilan dan fanatisme buta Anda sendiri. (Bersambung)
Tidak ada komentar:
Posting Komentar